بیش از 20 میلیون آمریکایی به الکل، مواد مخدر یا هم‌زمان به هر دو معتاد هستند و در این درگیری خانه‌مان‌سوز دست و پا می‌زنند! اعتیاد به داروهای تجویزی یا به عبارتی آن دسته از داروهایی که استفاده ازآنها اعتیادآور است و برای افراد سالم وابستگی ایجاد می‌کنند، در سطحی هشدار دهنده در حال افزایش است.

اخیراً یک شرکت با استفاده از تکنولوژِی های نوین قصد دارد به این قشر از معتادین کمک کند. هِی‌وِر (Hayver) در حال انتشار دوئیت‌کوین (Duitcoin)، مدلی از ارز دیجیتالی و روشی مبتنی بر اپلیکیشن‌ نظارت پایاپا و امکاناتی برای ارائه پاداش دیجیتالی است.

جان کوپن‌هاور یکی از مؤسسین این شرکت است و خود بعنوان یک پزشک با اعتیاد به الکل و مواد دست و پنجه نرم کرده است. او در یکی از گزارشات خود تجربیاتش را اینگونه بیان می‌کند: "به مدت پانزده سال دائماً برنامه‌های ترک اعتیاد را شروع می‌کردم و پس از مدتی آن را کنار می‌گذاشتم و در این مدت کمتر مواقعی پیش می‌آمد که از اعتدال و هوشیاری طبیعی برخوردار باشم. در نهایت به خاطر کشمکش‌های شخصی خود با اعتیاد به الکل و آرامبخش، اقدام به مشارکت در تأسیس شرکت هِی‌وِر کردم. من در جایگاه یک پزشک، منبع بسیاری از مقالات علمی در نشریات معتبر پزشکی در حوزه اعتدال عقلانی طولانی‌مدت هستم و به نتایجی حیرت‌آور و هشدار دهنده دست‌یافته‌ام؛ در یک بازه 5 ساله، حدود 78 درصد از پزشکان و دیگر متخصصین شانس دوری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل را دارند. این درحالی است که فقط 5 درصد از مردم عادی با این شانس مواجه‌اند."

در واقع افراد معمولی جامعه برای ترک مواد مخدر و الکل شانسی ندارند. در روش مذکور، افراد مبتلا با احتمال کنترل روزانه ادرار به صورت شانسی مواجه هستند و این موضوع یکی از بازدارنده‌های روانی است که تأثیری مفید دارد. ما از این بخش با عنوان نظارت بر تعهد Accountability Monitoring یاد می‌کنیم.

شرکت هِی‌وِر با استفاده از اپلیکیشن و ارز دیجیتالی با روشی مضاعف و دوگانه به مقابله با اعتیاد می‌پردازد؛ بدین گونه که ابتدا از طریق کنترل شانسی، به نظارت تعهد معتادین می‌پردازد و سپس توسط ارز دیجیتالی و ارائه پاداش اقدام به ایجاد انگیزه در مبتلایان نموده و سعی می‌کند فرد در مسیر پایداری و اعتدال‌روانی باقی بماند.

همچنین اخیراً هِی‌وِر در اثنای انتشار نرم‌افزار خود این اعلامیه را صادر کرده است: در سال 2017، سازمان هِی‌وِر اپلیکیش بهبود هِی وِر (Hayver Recovery APP) را به‌عنوان یک ابزار نظیر به نظیر برای نظارت مصرف الکل و مواد مخدر منتشر ساخت. در حال حاضر، استفاده از این اپلیکیشن ماهانه کمتر از 50 دلار هزینه دارد و در چندین ایالت در حال استفاده است. هِی‌وِر معتقد است این اپلیکیشن با استفاده از روش‌های داده محور و مکانیزم‌های مرقون‌به‌صرفه، سخت‌کوشی‌های درمان به الکل و مواد مخدر را بهبود خواهد بخشید. امروز هِی وِر در سطحی عمیق‌تر آمادگی خود را برای کمک به مشکلات جهانی اعتیاد اعلام می‌دارد و در حال انتشار نسخه‌ای از ارز دیجیتالی با عنوان دوئیت‌کوین است.

متن اصلی را در زبان انگلیسی به همراه کلمات کلیدی آن مطالعه کنید: